zaterdag 4 januari 2014

Sunderland – Hartlepool – Rekefjord – Emden – Hamburg – Ulsteinvik – Eide – Wismar – Klaipeda - Rotterdam

We zijn weer even in Rotterdam geweest dus weer tijd voor een berichtje! Allereerst nog de beste wensen voor het nieuwe jaar. Hier aan boord zijn we het nieuwe jaar in gegaan ergens west van Denemarken op de Noordzee, helaas niet in zicht van land maar via de satelliet televisie kon ik alsnog aftellen met Nederland.

Eerst even een overzichtje van de havens tot nu toe
















3 december hebben we in Sunderland een kraan geladen voor Hartlepool, ongeveer 1,5 uur varen. Mijn kortste zeereis ooit dus. De kraan was bestemd voor een nieuwbouwproject van Heerema. De kraan werd in het ruim gezet en de luiken bleven open omdat de lading hoger dan het ruim was. Vervolgens worden de stopper gelast (de ijzeren strips die de lading op zijn plek houden) en hebben we nog wat kettingen gezet om het geheel vast te zetten. De haven uit en in 1.5 uur waren we op de volgende bestemming waar de kraan gelost is.


















We hebben een paar dagen in Hartlepool gelegen vanwege de hevige storm van 5 december. Het water kwam zo hoog dat de kades om ons heen onderwater liepen.


















Toen het weer enigszins weer rustig was zijn we in ballast naar Rekefjord vertrokken wat in het zuiden van Noorwegen ligt. 8 december voeren we hier een smal fjord binnen en hebben we aangemeerd.


















Hier hebben we een soort steen geladen voor Emden, Duitsland. Binnen een dag waren we geladen en weer onderweg. 10 december lagen we alweer in Emden, de stenen gelost en vertrokken richting Hamburg voor de volgende lading. We gingen laden bij de oude Sietas werf waar vele schepen zijn gebouwd in het verleden. We lagen hier naast een schip van van Oord die in afbouw is. Hier hebben we twee kraan onderdelen geladen, het kraanhuis van 280 ton en de kraan arm van 180 ton. Ook deze moesten open top worden vervoerd. 12 december zijn we vertrokken en 15 december lagen we voor anker in weer een prachtig fjord vlak boven Alesund, Noorwegen.


  

De volgende dag konden we naar de kade verhalen om te lossen. Hier lagen 5 grote supply schepen in afbouw. Op een van deze schepen kwam de kraan te staan die we vervoerden. Het kraanhuis werd vanaf een drijvend ponton uit het schip gehesen en gelijk op het supply schip geïnstalleerd. 



















 In de nacht zijn we weer vertrokken om binnendoor de fjorden naar Eide te varen. Een klein dorpje nog wat noordelijker. Op de bergtoppen lag sneeuw en af en toe kregen we ook wat vlokken op dek. Prachtig gezicht alleen helaas ook veel regen en ik denk in 2 dagen zo’n 5 keer drijfnat geregend. In Eide hebben we weer bulk geladen, marbel split. Ook weer een soort steen.


















In Eide hebben we nog een dagje gewacht om weer een heftige storm voorbij te laten trekken. Echter toen we later in het Skagenrak zaten werden we getrakteerd op golven van zo’n 8 meter hoog. We waren dus blij toen we later de hoek om gingen bij Denemarken en het een stuk rustiger werd.


















Hier kwamen we op een gegeven moment werelds grootste container schip tegen, de Majestic Maersk, een tripple e class schip met een containercapaciteit van 18,500 TEU. De afmetingen zijn 398 meter bij 62 meter, gigantisch.


















 Wismar bleek een gezellig stadje te zijn waar we nog even wat tijd hadden om de wal op te gaan. Het was bijna kerst dus het was er wel gezellig. Helaas waren ze voor kerstavond nog klaar met lossen en zijn we dus weer vertrokken richting Klaipeda, Litouwen. De Filipino's hebben echter nog wel een varkentje weten te barbequen op zee.


















De kok had tijdens kerst wel een heerlijk kerstmaal bereid. De 25e kwamen we ’s avonds laat aan in Klaipeda en daar werd gelijk 24 uur per dag begonnen met laden van Rapeseed.


















Helaas kregen we problemen met de hulpmotor en konden we voorlopig nog niet vertrekken. Echter lag toevallig de Abis Dover ook in Klaipeda waar een klasgenoot van mij op zit. Zo konden we samen op de fiets Klaipeda even bekijken, rondje door een gigantisch winkelcentrum, pizza eten en daarna nog wat biertjes in een bar, erg gezellig. Noorse monteurs hebben de hulpmotor bekeken en verdere inspectie zal in Rotterdam worden gedaan. We hebben Klaipeda verlaten en hebben koers gezet naar Rotterdam. Onderweg uiteraard nog wel oliebollen gemaakt op oudjaarsdag!


















Rotterdam hebben we inmiddels ook weer verlaten en we zijn op weg naar Gdansk en Gdynia om platform onderdelen te laden voor Stord in Noorwegen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten