maandag 2 december 2013

Rotterdam – Cork – New Ross – Wicklow – Bremen - Sunderland

Het heeft even geduurd voordat er weer wat internet was maar inmiddels liggen we in Sunderland om een kraan te laden voor Hartlepool. In Rotterdam zijn de bladen, de cells en hubs gelost in de Waalhaven. Ook is er van bemanning gewisseld, de Chief officer en twee Filipijnen zijn gewisseld.

 
 Vrijdag 15-11 hebben zijn we ’s ochtends vroeg verhaald om vervolgens weer kunstmest te laden vanuit een binnenvaartschip. Toen dat in de loop van de middag klaar was zijn we verhaald naar de Parkkade, vlak bij de Erasmusbrug. Hier hebben we het ballasten voltooid en vervolgens zijn we zaterdag ochtend richting Cork vertrokken.

















Vanaf Rotterdam ben ik overgeschakeld van de brug naar de machinekamer. Aangezien er wat problemen met het ballast systeem zijn hebben we vele kleppen uit het systeem gehaald om te inspecteren en schoon te maken. Eerst maar even wat machinekamer foto's


































Maandag 18-11 is de helft van de lading gelost in Cork, de andere helft is bestemd voor New Ross, ook in Ierland. Dinsdag 19-11 kwamen we ’s nachts om 0100 aan op de ankerplaats voor New-Ross. We hebben hier voor anker gelegen tot donderdag ochtend.





















Om half zes kwam de loods aan boord die ons 20 mijl de rivier op heeft gestuurd door het prachtige Ierse landschap. Vervolgens is de overige helft kunstmest gelost en de vrijdag ochtend vertrokken we weer uit New Ross richting Wicklow wat ongeveer een halve dag varen was.





















Hier kwamen we in een erg klein haventje aan waar de loods met een motorbootje aan boord kwam en we net genoeg ruimte hadden om ons schip in te parkeren.





















































 Hier werden RDF bales geladen, wat gewoon huisvuil bleek te zijn. Gelukkig zat dit netjes in plastic gewikkeld. Eind van de middag ben ik even op de fiets die we hier aan boord hebben naar het centrum gefietst, wat overigens maar op 5 minuten afstand lag. Hier wat inkopen gedaan voor aan boord en het werd al snel erg druk op straat. Ik kreeg al snel door dat de intocht van de Kerstman deze avond zou plaatsvinden. Ik besloot maar even te wachten en jawel even later kwam de kerstman voorbij zetten zittend op een kar achter een trekker. Heb ik dat ook weer eens mee gemaakt. Vervolgens weer naar het schip gefietst en ’s nachts zijn we vertrokken richting Bremen.




















De volgende dag hebben we de pijpentunnel van het schip opengehaald om alle actuators van het ballast systeem te controleren. Onderweg naar Bremen kwamen we boven Terschelling langs waar ik met twee vrienden even heb kunnen seinen die op het strand stonden. Erg leuk om zo even contact te zoeken. Het was wel donker maar het eiland was goed te zien. Voor de duidelijkheid, het licht rechts is de Brandaris, in het midden zijn de lichten van de auto waarmee ik seinde en links is het licht van een vissersboot.

















We zijn in zo’n drie dagen naar Bremen gevaren waar we nog een groot stuk de rivier op moesten tot de stad zelf. In Bremen zou de Chief engineer wisselen dus met wat poetswerk hebben we geprobeerd de machinekamer zo netjes mogelijk achter te laten. Tijdens het lossen kwamen we er al snel achter dat niet alle lading netjes in het plastic bleef zitten aangezien de kraandrijver af en toe een pakketje open scheurde, dit bracht erg fijne geuren met zich mee op het schip. Na het lossen hebben we het ruim gedesinfecteerd en goed gewassen om het weer wat schoon en geur vrij te krijgen. We zijn vrijdag 29-11 weer vertrokken uit Bremen en toen we op zee kwamen stond ons een pittig windje te wachten.


De loods stapt weer van boord

















De snelheid liep al gauw terug naar enkele knopen en op enkele momenten gingen we zelfs achteruit! Golven van enkele meters beukten de hele nacht tegen het schip. Een paar keer heb ik een golf tot het stuurhuis zien reiken waarna we met een harde klap weer in het water landen. De volgende morgen eerst maar begonnen met opruimen van spullen die overal en nergens lagen. De snelheid was inmiddels wel wat opgelopen maar het was nog steeds erg ruw weer. Gelukkig kwamen we gister morgen 0400 lokale tijd aan in de haven van Sunderland en lagen we weer lekker rustig in het water. We gaan hier een kraan van 100 ton laden voor Hartlepool, maar enkele uren van vanaf hier. De kapitein is gisteren gewisseld. Vandaag zijn we van ligplaats veranderd en als het mee zit wordt morgen de kraan geladen. Na Hartlepool zullen we richting Noorwegen vertrekken om stenen te laden voor Emden in Duitsland.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten