donderdag 14 november 2013

Aheim - Cork - Aviles - Ferrol - Rotterdam

Inmiddels liggen we tegen de kade Rotterdam. We zijn 28 oktober uit het prachtige Aheim, Noorwegen vertrokken met de bulk en bigbags naar Cork, Ierland.
Eerst steken we over van Noorwegen naar de Shetland eilanden, dan langs schotland naar beneden en over de Ierse zee naar beneden. We kwamen 1 november rond middernacht aan in Cork.Tijdens deze reis aardig slecht weer gehad met stormachtige wind. 


















Dat slechte weer was ik al snel weer vergeten toen we in een windstilte voor Cork arriveerde vergezeld door een grote club dolfijnen. Had ik nog nooit gezien dus erg gaaf gezicht hoe deze vlak voor de bulb van het schip spelen. De typische dolfijnen geluiden waren tot in het schip te horen. Volgens mij voelen ze zich wel thuis voor de camera.




 

 We lagen zo wat in het centrum van Cork, geweldige plaats. Zaterdagnacht hebben we ons daar ook erg goed kunnen vermaken in een van de vele gezellige kroegjes. Maandag was het een dag werk om de 1000ton gestorte olivine uit het voorste deel van het ruim te halen.





















’s Avonds hebben we Cork weer verlaten richting Aviles.




En ja het was weer slecht weer. De complete reis flink lopen rollen met halen van max 30 tot 35°. Dan komt het meeste waarvan je dacht dat het stevig stond toch wel los. Gelukkig werd ik er niet zeeziek, alleen wat minder slaap. De 2200ton aan bigbags werden in Aviles gelost. Dit duurde helaas wat langer dan zou, dus we zijn daar een nacht blijven liggen. Ik ben ’s avonds een stuk gaan hardlopen. Vanaf het schip naar het strand wat wel een goede surfspot moest zijn aangezien de hoge golven! Verder over soort houten steiger door de duinen richting een boulevard. Toen had ik al een aardig stuk gelopen, moest ik uiteraard nog terug.. Dat was spierpijn de volgende dag.



 
Eind van de middag zijn we vertrokken naar Ferrol, zo’n 12 uur varen vanaf Aviles. ’s Ochtends rond 0700 namen we de loods aan boord en manoeuvreerde we tussen de bergen door de haven in. We hebben het ruim klaar gemaakt zodat de windmolen onderdelen erin konden. In het ruim kwamen 5 cell’s, het gedeelte waar de generator van de windmolen in staat, 5 hub’s, waar de bladen aan komen. En op het dek kwamen 12 bladen te staan. Erg gaaf om te zien hoe snel het laden gaat, een kraan laadt de onderdelen in het schip, 4 lassers zetten de onderdelen zowat al vast voordat het in het ruim staat en zo stond het ruim in 2 uur vol. Toen we aan dek begonnen werd het al donker. De bladen werden neergezet en de lassers zetten alles vast. Er werden ook ogen op het dek gelast waar wij als bemanning de kettingen aan konden maken om de bladen goed vast te sjorren. We zijn enkele uren tot half 10 ’s avonds in de regen bezig geweest 60 kettingen en 30 banden vast te zetten.























Daarna gelijk het schip klaargemaakt voor vertek, snel gegeten en toen was de loods alweer aan boord zodat we Ferrol weer konden verlaten richting Rotterdam. En uiteraard was het nog steeds slecht weer dus vermoeid maar voldaan in een schommelend bed gestapt. Tot in het Engelse kanaal hebben we wat aangepaste koersen gevaren om te voorkomen dat we teveel slingerde en er teveel kracht op de sjorringen kwam. Toen kwam er weer wat rustig weer en konden we zonder problemen naar Rotterdam.


















Voor Rotterdam mocht ik de besturing overnemen om op de hand een uur naar binnen te varen, leuk om te doen. Toen nog 1,5 uur varen tot de Waalhaven, erg interessant want het was erg druk met zee en binnenvaart. Het is nu 04:25 's nachts aangezien ik de trossen in de gaten moet houden omdat we op getij water liggen. Zometeen eerst nog even paar uurtjes slapen en dan straks de windmolen onderdelen lossen. Daarna gaan we ook in Rotterdam kunstmest laden om vervolgens weer naar Cork te vertrekken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten