zondag 27 oktober 2013

Bromborough - Aheim

Het duurt even maar uiteindelijk is i toch een keer leeg! De laatste beetjes lading vegen we bij elkaar en de bobcat schuift het mooi op een bultje. Best leuk werk maar zo’n ruim vegen is toch even wat meer werk dan een gemiddeld achtertuintje.
 






















’s Avonds zouden we de luiken weer sluiten toen op een gegeven moment een hydraulische leiding van de luikenwagen brak. Met iedereen aan dek was deze binnen een uurtje weer gefixt en kon het ruim toch weer afgesloten worden om ’s nachts om half 2 de haven te verlaten richting de nieuwe bestemming Aheim in Noorwegen. Tijdens de overtocht naar Noorwegen het ruim gewassen met de brandslang en later de roestige plekken in het ruim beklad met wat verf.



















Van Bromborough Engeland naar Aheim Noorwegen was zo’n 3,5 dag varen. Naast wat dagelijkse werkzaamheden aan dek ben ik bezig met opdrachten voor school en loop ik mee met de wacht op de brug. Vanmorgen voeren we een van de prachtige fjorden van Noorwegen binnen. Wat is het hier geweldig mooi, prachtige natuur en mooie kleuren. Aangezien de loods vanuit een ander fjord moest komen en dat nog wel een paar uur zou duren hebben we een ondiep plekje vlakbij een eilandje opgezocht waar we konden ankeren. Dit kleine eilandje was ook nog bewoond en we lagen eigenlijk in de achtertuin van deze mensen. Rond het hele fjord staan overal huizen op de mooiste locaties. Het schip ligt nu bij een fabriekje waar olivine ligt opgeslagen. Olivine is een soort steen, eigenlijk een mineraal.




















We krijgen twee verschillende formaten aan boord + een groot deel in big bags, grote zakken die ze aan boord takelen. Hiervoor moeten we het ruim in meerdere ruimtes opdelen. We hebben twee bulkheads geplaatst waartussen de olivine wordt gestort. De bigbags worden in een paar lagen op de tanktop geladen, halverwege komt een tweendeck waarop dan de overige bags worden geladen.
























De helft van de stage zal ik mij bezig houden met brug werkzaamheden en de andere helft met machinekamer werkzaamheden. Aangezien er nog geen foto's van de machinekamer zijn, hierbij alvast een paar. De hoofdmotor is een MAK 8M20.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten