dinsdag 22 oktober 2013

De eerste dagen aan boord

Maandag 14-10 ben ik aan boord gestapt van de Abis Bergen. Om 18:00 zou het schip afmeren in Rotterdam Waalhaven. Mijn ouders en Ymkje hebben mij naar het schip gebracht. We konden zelfs nog een hapje mee eten. Het lossen van de lading begon de volgende dag dus de kapitein had tijd om een rondje over het schip te doen. Ik vond het erg leuk dat mijn ouders en Ymkje ook een kijkje konden nemen. Ik heb een royale hut voor mijzelf dus dat is dik in orde. Normaal zijn er 6 mensen aan boord. De kapitein, chief officer, machinist een kok/matroos en 2 matrozen. Ik ben nu ook aan boord en tot eind van deze maand zit er nog een andere stagiaire aan boord. De volgende morgen 15-10 werd de Ampelmann gelost. Een soort hydraulische loopplank om personen vanaf een bewegend schip op een vast platform of windmolen in zee over te zetten. Even later hebben we los gegooid om richting Antwerpen te vertrekken. Wegens het formaat van het schip mag er in Nederlandse havens zonder loods worden gevaren. Dus bij Rotterdam eruit en bij Vlissingen weer naar binnen. Hier was dan wel weer een loods nodig aangezien we richting Antwerpen gingen. Ik heb meegekeken op de brug en later in de nacht bij de sluis in Antwerpen aan dek geholpen. Er werd nog een ander schip geladen en ’s nachts werd er niet doorgewerkt. Woensdag 16-10 werd eind van de morgen begonnen met laden van kunstmest. De stuurman heeft mij laten zien hoe de luikenwagen te besturen en monteurs van MAK hebben een deel van de turbo vervangen. Deze hebben we uit de machinekamer naar buiten getakeld en een vervangende weer naar binnen gehaald.

De loods die ons richting Vlissingen zal brengen is aan boord gezet
 
 Onderweg van Rotterdam naar Antwerpen
In de avond naderen we Antwerpen
klaar om te laden!
Een deel van de turbo op de hoofdmotor wordt vervangen


















 Aangezien kunstmest niet van regen houdt kon er bij regen niet worden geladen, dus de luiken moesten verschillende keren weer dicht todat de regen weer weg was getrokken. Uiteindelijk zaten we rond 10 uur vol en zijn we weer vertrokken richting de volgende bestemming Bromborough, vlakbij Liverpool.

















17-10 's Ochtends vroeg waren we weer op open zee en begonnen we gelijk flink te stuiteren vanwege een stormachtige wind. Het schip is maar 90 meter lang en de accomodatie zit voorop, dat geslinger en gestamp was wel merkbaar dus.. Gelukkig kon ik er wel aardig tegen. Later werd het weer beter en kwamen de krijtrotsen van Engeland in zicht. Prachtig!
 

















18-10 in de middag waren er enkele dolfijnen aan het spelen rond de boeg van het schip, die had ik nog nooit gezien dus erg leuk! Vanwege het slechte weer kon ik ze helaas niet even buiten van dichtbij bekijken. Voor de kust van Liverpool zijn we voor anker gegaan om ’s avonds gezellig de verjaardag van de kapitein te vieren met een barbecue. Zondag ochtend zijn we anker op gegaan en richting Bromborough gevaren. Op deze rivier is een verschil tot 9 meter in getij, erg veel stroming dus! We zijn inmiddels ook al een paar keer drooggevallen. Gisternmiddag ben ik met de chief officier en een matroos even richting een groot winkelcentrum gelopen. Leuk om even een kijkje te nemen. Vandaag zijn ze begonnen met lossen. Er wordt echter alleen overdag gelost en het weer zit tot nu toe weer niet echt mee. Met een kraan wordt het kunstmest in vrachtwagens geladen, heel snel gaat het dus niet maar we hebben nog genoeg te doen aan boord! De volgende havens volgens planning zijn, laden in Aaheim Noorwegen, een deel lossen in Cork Ierland en de rest in Aviles Spanje.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten