De reis naar Dunkerque was niet zo lang dus 's ochtends al weer vroeg aan dek om de loods aan boord te halen en de haven en sluis aan te lopen. Hierbij werden we wel op een hele mooie zonsopkomst getrakteerd.
Hier werd het ruim volgeladen met grote staalplaten geladen vanaf treinstellen.
Een dag later, 17 februari, waren ze klaar met laden van de staalplaten. We zijn toen verhaald naar een andere kade waar we een vrij speciale lading aan dek kregen. Een A-frame en een bijbehorende ROV, oftewel 'remotely operated vehicle'. Deze ROV is bedoeld om kabels op de zeebodem te installeren en ingraven met behulp van jet pompen (krachtige waterstralen).
De lading wordt vast gezet met stoppers (metalen strips die aan dek en lading worden gelast) en kettingen. Toen alles gereed was zijn we vertrokken richting Eemshaven waar we de ROV en A-frame hebben gelost.
De volgende haven was Rostock waarbij we dus door het Kieler kanaal moesten.Rond 4 uur 's nachts liepen we de sluis aan. Toen later de zon op kwam was het prachtig weer dus dat is altijd een mooie belevenis. Zelf ook weer enige tijd gestuurd voor wat ervaring.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhW0kKa1yZN-zohIzcLU0XQZSKaHc0jWucw2OluXU26h8VdQrL_SpbNfqArxK4RjI99g3ugRgyfLPmKNTvxR9SBpTvk89VxDBJTnSBEA3JJwh9iSGwUPgOAFO8VF448LRN-_EFvENacZP1g/s400/IMG_20150222_131959.jpg)
Gisteren en vandaag hebben ze hier in Rostock de staalplaten allemaal uitgeladen. Inmiddels liggen we aan een andere kade waar onze nieuwe lading ligt te wachten om morgen te worden geladen. De bestemming zal daarna Rouen zijn, 70 mijl (130 km) de Seine op. Dat zal mijn 30e haven worden. (Dubbele bestemmingen niet meegerekend)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten